Young university students, COVID-19 and vulnerabilities diferenciales
DOI:
https://doi.org/10.23854/07199562.2021571.Arellano2Keywords:
University youth, COVID-19, experiences and vulnerability(ies)Abstract
The first months of 2020 surprised us all with the appearance of the SARS-Cov-2 virus. Its impact was global, affecting the different areas of the social, cultural, economic, and political life of citizens, in addition to modifying our personal habits and our daily lives.
In the area of ??education, the teaching-learning processes at all levels had to substantially modify their dynamics. At the University of Colima, Mexico, as of March 18, face-to-face classes were suspended, and after a brief period of adjustments, they were virtually resumed through “technological mediation”. The challenge was enormous for teachers and students, the curricular contents were reorganized, an academic continuity program was designed, and the use of materials and technological tools was fully incorporated into the school dynamics, both for classes, tutorials, teacher meetings, extracurricular activities, and so on. This unprecedented situation made visible a basic problem: the differential vulnerabilities of teachers and students who did not have the basic conditions and adequate technological equipment in their homes.
In this article, from a phenomenological theoretical and methodological perspective, we reflect on the differential vulnerabilities that are visible in students when starting another semester from home through technological mediation. Which allowed the unveiling of two scenarios: an adverse one full of emotional, educational, and economic challenges that young people have had to overcome, and another encouraging scenario, anchored to positive expectations associated with new learning, in the hope of getting ahead of the pandemic. by COVID-19 and return to the classroom again.
Downloads
References
ANDRADE, A. I.; PEÑA, C. S.; ARELLANO, A. C. y SALAZAR, C. “Emociones, jóvenes universitarios y covid-19: un ejercicio exploratorio con estudiantes de educación física y deporte”. En Romo, M. Covid19: Apuntes desde el timeout. México:
Elementum. 2020.
BOURDIEU, P. “El capital social”: apuntes provisionales. Zona Abierta, año 2001, p. 94-95:83-87.
CUEVAS, A. y ARELLANO, A.C. “Percepción que los jóvenes universitarios tienen del riesgo: un ejercicio exploratorio”. En: VI Seminario Internacional sobre Estudios de Juventud en América Latina. Diálogos, travesías y desafíos. 5 y 6 de septiembre del 2019, Universidad de Colima. Año 2020.
CUEVAS, A. y ARELLANO, A.C. “Representación social, jóvenes y Covid-19: un ejercicio exploratorio en jóvenes universitarios de la ciudad de Colima, México”. En: I Seminario Internacional y III Seminario Colombiano sobre Imaginarios y
Representaciones. 21 al 25 de septiembre de 2020, Universidad Santo Tomás, Colombia. Año 2020.
BERGER, Peter; LUCKMANN, Thomas. “La construcción social de la realidad”. Buenos Aires: Amorrortu. Año 1993.
CONEVAL, “Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social”. Año 2018. [fecha de Consulta 12 de agosto de 2021]. Disponible en: https://www.coneval.org.mx/paginas/principal.aspx
DÍAZ LÓPEZ, C., & PINTO LORIA, M. “Vulnerabilidad educativa: un estudio desde el paradigma socio crítico / Educational Vulnerability”: A study from the socio-critical paradigm. Praxis Educativa. Vol.21, no. 1, 2017, p.46-54.
ESCUDERO MUÑOZ, J.M. “Fracaso escolar, exclusión educativa: ¿De qué se excluye y cómo?” Profesorado. Vol 1 no 1, 2005, p. 1-23.
ESTEVEZ, A.; SERRONE, S.; MOLINAROLI, G. “Vulnerabilidad psicosocial, resiliencia y trauma: Breve revisión conceptual”. 3er Congreso Internacional de Investigación, 15 al 17 de noviembre de 2011, La Plata. Año 2011. Disponible
en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1548/ev.1548.pdf
GONZÁLEZ-JAIMES, N. L., TEJEDAALCÁNTARA, A. A., ESPINOZA-MÉNDEZ, C. M.,ONTIVEROS-HERNÁNDEZ, Z. O. “Impacto
psicológico en estudiantes universitarios mexicanos por confinamiento durante la pandemia
por COVID-19”. Año 2020. Disponible en: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/756
GUZMÁN HERNÁNDEZ, R. G., LOERA PINAL, A. S., REYES GÓMEZ, D. A., BOLAÑOS BASTIDAS, C., JAIME GARCÍA, A., MARTÍNEZ, J. “El impacto del COVID-19 en la salud mental durante la contingencia. Tecnológico de Monterrey”. Año
Disponible en: https://transferencia.tec.mx/2020/07/21/el-impactodel-covid-19-en-la-salud-mental-durante-lacontingencia/
HAIDAR, J. “El análisis del discurso”. En: Galindo, J. Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación, México: Ed. Addison Wesley Longman /CONACULTA. Año 1998.
INEGI. “Anuario estadístico y geográfico de Colima, México”. Año 2017. [fecha de Consulta 12 de agosto de 2021]. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/contenido/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva
_estruc/anuarios_2017/702825092061.pdf
INEGI. “Censo de población y vivienda”. Año 2020. [fecha de Consulta 12 de agosto de 2021]. Disponible en: https://censo2020.mx/
LAZARUS, R. “Stress and emotion: a new synthesis”. New York: Springer Pub. Co. Año 1999.
LOPEZ-VAZQUEZ, E. “Risk perception and coping strategies for risk from Popocatepetl Volcano, Mexico”. Geofísica Internacional. Vol 48 no 1, 2009, p. 133–147.
LÓPEZ, H. “Ilustraciones de los niveles socioeconómicos en México”. Instituto de Investigaciones Sociales, S. C. México. Año 2009.
MANZANO SOTO, N. (2008). “Jóvenes en contexto de vulnerabilidad y la necesidad de una escuela
comprensiva”. Docencia. Vol 35 no 7, 2008, p. 50-57.
MARTÍNEZ VALLE, Luciano. “Apuntes para pensar el territorio desde una dimensión social”. Ciências Sociais Unisinos. Vol 48 no 1, 2012, p. 12-18.
NÚÑEZ UDAVE, L. F., CASTRO SAUCEDO, L. K., TAPIA GARCÍA, E. J., BRUNO, F., & DE LEÓN ALVARADO, C. A. “Percepción social del Covid-19 desde el malestar emocional y las competencias socioemocionales en mexicanos”. Acta Universitaria 30, e2879. Año 2020.
SCHÜTZ, Alfred. “Fenomenología del mundo social. Introducción a la sociología comprensiva”. Buenos Aires: Paidós. Año 1972.
WEBER, Max (1978). “Ensayos de metodología sociológica”. Buenos Aires: Amorrortu. Año 1978.
WILCHES-CHAUX, Gustavo. “la vulnerabilidad global”, en Andrew Maskrey (comp.), Los desastres no son naturales, Red de Estudios sociales en Prevencio?n de Desastres en Ame?rica Latina, Tercer Mundo Editores, Bogota?. Año 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Geográfica de Chile Terra Australis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright notice:
Revista Geográfica de Chile Terra Australis retains the economic rights (copyright) of the works published in the Revista Geográfica de Chile Terra Australis. The reuse of the content is allowed under a license:
CC BY
Recognition
This license allows others to distribute, remix, tweak and build upon your work, even for commercial purposes, as long as you are acknowledged as the author of the original creation. This is the most helpful license offered. It is recommended for maximum dissemination and use of the materials subject to the license.